miércoles, 25 de enero de 2012

Is all about Freedom

L'objectiu d'aquest article i dels que vindran a continuació és endinsar-nos a les profunditats del sistema capitalista que actualment està sent tan qüestionat i despullar-lo de tal manera que ens permeti trobar el seu tendó d'Aquil·les. Comprendre els pilars ideològics que el sustenten per trobar la clau de la seva transformació. Així doncs, hem d'analitzar les idees, sentiments i sensacions que circulen dintre la societat i promouen el seu avenç. 

Tots sabem que una gran indignació ha commocionat el món: uns en busca de la democràcia, els altres amb la intenció de preservar-la. Però perquè? La sensació a Occident que un nou poder que, com diu Hollande, "no té ni nom, ni cara, ni partit però tot i així ens governa", ha pres les places i carrers de l'Europa pacífica per creuar l'Atlàntic i retrobar-se amb la seva causa final, vinculada a unes contradiccions profundes en les arrels del mateix sistema capitalista: un món sense límits basat en una llibertat individual que fa possible el creixement infinit.


L'Estàtua de la Llibertat a Nova York és un reflex de la importància del concepte de llibertat


Aquesta és la idea que Jonathan Franzen dissemina a través de píndoles de crítica política introduïdes sutilment a la seva última novel·la, Freedom (un títol no en va), amb la intenció d'analitzar la societat americana d'aquest principi de segle XXI:

" The reason why the system can't be overthrown in this country, is all about freedom"  
[La raó per la qual el sistema no pot ser enderrocat en aquest païs és tot per una qüestió de llibertat].


La noció que tenen a EUA sobre la llibertat personal xoca dràsticament amb una concepció sobre drets col·lectius (per alguna raó són l'únic país desenvolupat, i considerat primera potència mundial, que no garanteix la salut dels seus habitants). Tot i que Franzen reconeix que aquesta divergència a Europa està solucionada d'una manera més racional (amb una base social més àmplia que ha permès la creació de l'Estat del Benestar), ara ens adonem que així i tot no ens hem salvat de res, ans el contrari. Perquè, volent-ho o no, ens hem empassat el discurs americà sobre la importància de conservar una llibertat idealitzada. 

Tzvetan Todorov, en la Contra de La Vanguardia del 18/01/12, encara va més enllà, rascant en el fons d'una ferida oberta: la desregulació del sistema financer i l'especulació portada a l'extrem. I és que, en definitiva, tot convergeix en el mateix concepte de llibertat. Com s'explica, doncs, aquest ultraliberalisme si no es creu que la llibertat absoluta ha de prevaldre per sobre de tot, més enllà de l'ordre i la justícia social? 

La llibertat sense límits és una paradoxa que va en contra dels seus propis principis. Edmund Burke ja ho anunciava a finals del segle XVIII a Reflexions sobre la Revolució Francesa: "No podem demanar llibertat sense definir en quin context, perquè la llibertat genera poder i el poder sense límits és contrari a qualsevol esperit de llibertat". Com apunta el mateix Todorov, "La llibertat sense límits dels uns és la submissió dels altres". 

És cert que la nova economia globalitzada fa més difícil el seu control per part dels Estats (un gran exemple és la dificultat que hi ha per introduir la Taxa Tobin), però només a partir d'un ús despietat del concepte de llibertat s'entén l'acceptació generalitzada davant la pèrdua de poder polític de l'Estat. Segons Todorov, vinculem la prosperitat a la llibertat dels mercats i, per tant, l'Estat ha de renunciar a tota regulació, és a dir, a tot el seu poder. És aquesta la cara més decebedora de la crisi actual.

Arribats a aquest punt, és hora que vosaltres us afegiu a l'òrbita d'idees! Entre tots m'agradaria que intentéssim respondre a una pregunta fonamental per replantejar-nos el sistema:  què és per vosaltres llibertat? I fins on arriba la nostra llibertat com a individus respecte els altres com a societat?

Si hi ha prous comentaris, faré un recull de les idees principals i les exposaré en una pàgina complementària, així que no tingueu vergonya a dir la vostra! 

PD: Ja us avanço que el tema del proper article girarà entorn a un concepte que té el punt de gravetat en la mateixa idea de llibertat: el creixement il·limitat. Fins a la pròxima!


5 comentarios:

  1. En mi humilde opinión Libertad contiene infinitud de definiciones y matizaciones a realizar. Es una palabra con sentido equivoco y difuso, del cual podemos sintetizar un pequeño núcleo esencial, pero que obviamente no nos solucionara la gran problemática: es esencial pues en primer lugar realizar una tarea de delimitación –conocer cuales son los elementos que podemos introducir en el halo de incertidumbre de la libertad- y posteriormente de limitación –donde esta el limite de la Libertad, hasta donde puede llegar.
    Para realizar efectivamente esta tarea es necesario acudir inmediatamente en primer lugar a una delimitación topográfica: es esencial saber de que país hablamos, que cultura y como se articula la organización del Estado.
    Si queremos acercarnos a una definición material y efectiva de Libertad, quizá sea necesario acudir a la tradición constitucionalista y liberal europea: así, y en contexto con el país en el que vivimos, la primera razón a observar es que la Libertad no es un verdadero derecho, sino un valor jurídico supremo y estructural del sistema: la libertad reconocida en el art.17 de la Constitución no es más que la libertad deambulatoria o física, como dirían los constitucionalistas franceses, la libertad de ir y venir. Así, para encontrar la verdadera libertad, es esencial acudir al art.1 del Título Preliminar.
    Rápidamente y tras la lectura de este, cualquiera podrá asociar directamente la libertad al Estado social y democrático de derecho, pero sin engañarse: la libertad no es el postulado básico del Estado social y democrático, sino del Estado de derecho. Es el constitucionalismo clásico el que inspiró y materializo la libertad, y con ello debemos vincular la idea de libertad al Contrato Social –que a pesar de haber sido profundamente criticado por autores actuales, sigue siendo sin duda alguna la base y el génesis del Estado actual.
    Así pues, parece irónico y superfluo buscar una definición necesaria de libertad: lo importante no es como se define, sino como se materializa. Partiendo de la idea del Contrato social podemos pensar que en un inicio todo hombre es libre, pero que para gozar de su libertad, se ve obligado a cederla al Estado, el cual la administra y le concede asimismo una carta de Derechos. Parece contradictorio hablar de Estado y de Libertad, ya que el nacimiento del Estado es, al final, el propio límite de ella y quien la administra, a la vez que el Estado eres tú y todos los que lo formamos. La libertad no es razón de estado, el Estado es razón de libertad: cuanto mas regule el Estado, menos libertad administra. El Estado es simplemente el mínimo necesario para la convivencia y no un ser paternalista.

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Ante todo, muchas gracias por entrar en el blog y dejar un comentario, y además tan largo y tan elaborado, se nota que tienes mucho más conocimiento técnico que yo. Estoy de acuerdo contigo que quizá la pregunta era demasiado amplia (error mío) y que se deben poner algunos límites de contexto (esto es, la sociedad americana del cambio de siglo). Porque como dice Einstein, no se puede hablar de libertad en términos absolutos. Sin embargo, lo que yo trataba de encontrar es lo que significa libertad para cada uno, que debería ser y, por lo tanto, como se debería materializar; más allá de lo que establezca la Constitución. Porque para mí es un problema, en primer lugar, de ideología. Es decir, permitimos a los mercados que el capital fluya libremente con inversiones y especulaciones ruinosas porque sinó entraríamos en un un conflicto de libertad. No obstante, esto en realidad comporta una disminución de nuestra libertad ya que acabamos dependiendo de ellos (se crean monopolios). Lo mismo pasa con el free flow (comunicación libre), en el que grandes corporaciones crean una comunicación unidireccional, en base a una supuesta libertad, pero eso nos quita a nosotros libertad, no nos deja escoger. Esta es para mí su materialización, y por eso lo que veo es que se utiliza el concepto de libertad de manera perversa, para justificar acciones que de otra manera no serían justificables. No estoy diciendo que el Estado tenga que intervenir en todo, simplemente que en mi opinión el mínimo necesario es que proteja nuestra libertad frente a la supuesta libertad con la que juegan los de arriba (y digo supuesta porque después ellos reclaman al Estado protección ante el resto del mundo, con ayudas a la industria y a la agricultura, en una economía globalizada y supuestamente libre). Y en esto solo veo cinismo.
      No sé si te he contestado con acierto o simplemente me he repetido. Aúna así, agradezco tu comentario. La próxima vez podrías poner tu nombre, aunque sea para dirigirme a alguien en concreto. ;)

      Eliminar
  2. No serà la "llibertat" un concepte creat per la manipulació mediàtica amb el propòsit de que tothom estigui conforme i satisfet amb el sistema?

    Estic jugant amb tots els teus estalvis del banc però deixo que siguis lliure!

    ResponderEliminar
  3. "La meva llibertat acaba on comença la de l'altre", això és una de les primeres coses que t'ensenyen als escoltes, juntament amb el respecte als altres, i aquesta idea sembla que els americans no la tenen molt interioritzada, potencien massa l'individualisme i amb l'individualisme l'egoisme, on radica realment la força de l'home és en el col.lectiu, en el conjunt que rema a la vegada en una mateixa direcció, no en el conjunt que es pega per arribar al mateix lloc, que és el que promou la idea americana.
    També estic en part d'acord amb el que comenta la Alicia, la praula llibertat s'ha desgastat molt i s'ha intentat portar a un altre camp semàntic, s'ha desdibuixat una mica el seu significat, la meva llibertat també porta incorporada el respecte i un seguit de valors.

    ResponderEliminar
  4. Com cita en Pau J, de John Stuart Mill: "La llibertat de cadascú acaba on comença la de l'altre", malauradament, això no forma part de la nostra cultura.
    La llibertat és no posar limitacions a la vida de les persones, i la creació d'un Estat ja ho està fent; no es pot donar la llibertat perquè quan ho fas, l'estàs perdent.

    ResponderEliminar